No Sad Separation | Today's Pin It ~ Pusaka Madinah

burnzone

AD (728x60)

No Sad Separation | Today's Pin It

"Sampaikan dariku walau satu ayat." [H.R. Bukhari]

Performa dan tampilan terbaik laman ini pada peramban Microsoft Edge. Khusus pengguna perangkat mobile: Apabila ada artikel yang tampilannya terpotong, silakan baca dalam mode landscape. Apabila masih terpotong, artinya artikel tersebut hanya nyaman dibaca via laptop atau PC.
landscape mode.
No Sad Separation | Today's Pin It
Adam Troy Effendy
By Pusaka Madinah
Published: 2012-06-26T00:57:00+07:00
No Sad Separation | Today's Pin It
5 411 reviews
Buku ISuS

Buku Ilmu Sedikit untuk Segala²nya

Sudah terbit buku untuk memudahkan Ikhwan/Akhwat memahami kajian tauhid hakiki yang termuat di situs ini secara lebih tersusun dari anak tangga pemahaman Islam yang paling dasar. Ikhwan yang berminat memiliki buku ini dapat menghubungi penerbitnya langsung di www.midaslearning.co.id

  • Untuk mengetahui seluk-beluk buku lebih komprehensif, lengkap dengan uraian per bab dan video garis besar kajian buku, silakan kunjungi landing page rekanan resmi kami di: www.bukutauhidhakiki.com
  • Untuk memesan buku dari rekanan resmi yang terdekat dengan kota Ikhwan/Akhwat, silakan kunjungi tautan ini: "Kami di Kota Anda".
"Sampaikan dariku walau satu ayat." [H.R. Bukhari]
Tags: ,
admin Pusaka Madinah

Pusaka Madinah adalah sebutan untuk ilmu, amal, dan muanayah tauhid hakiki yang menjelaskan sinergi syariat, tarikat, hakikat, dan makrifat dari kalangan khawwasul khawwas yang disampaikan oleh Mursyid, K.H. Undang bin K.H. Sirad bin K.H. Yahya dengan sanad aly sebagai berikut: (1) Nabi Muhammad Rasulullah Saw., (2) Nabi Khidir a.s., (3) Abdul Aziz ad-Dabarq, (4) Abdul Wahab at-Tazi, (5) Ahmad bin Idris, (6) Muhammad Sanusi, (7) Muhammad Mahdi, dan (8) Muhammad Idris.

15 komentar:

Unknown mengatakan...

if u sad, open surah Ar-Rad Ayah 28. *x so Ingrris2an akh :13:

MUX SPARROW mengatakan...

:c: Hey, Dude.. its forbidden gugulitikan in here..!

Anonim mengatakan...

Assalaamu'alaikum wr.wb, mas Muxlimo yang dihormati...

Manusia ternyata lemah apabila berlakunya perpisahan dalam kehidupan dengan sesiapa sahaja yang bersangkut paut dengan mereka sama ada perpisahan itu secara hidup, lebih-lebih lagi dengan kematian. Hati ini bagai dihiris sembilu disebabkan perpisahan itu.

Jika perpisahan itu melibatkan orang yang disayangi dan dicintai, akan lebih tragis lagi kesedihan yang dialami. Serasa hidup ini jadi sunyi, bumi jadi hening, dedaun jadi kuning, sungai jadi kering dan bunga berjatuhan tangkai hatinya. Sungguh kita tidak mahu adanya perpisahan yang memeritkan rasa.

Sungguh Allah mencoba manusia dengan pelbagai ujian bagi meningkatkan iman dan meningkatkan sabar serta taqwa kepada-NYA. Allah berhak memberi yang terbaik kepada sesiapa yang mahu menerima ujian-NYA dengan redha. Kerana itulah, setiap apa yang berlaku ada hikmahnya dan Allah akan menambah kurnia-NYA tanpa kita duga.

Wah... serasa sedih sekali ya, mas Muxlimo jika perpisahan terjadi antara kita yang sudah sekian lama bersahabat di maya. Malah saya dapat rasai ketika saya merahsiakan pemergian saya ke Makkah dahulu daripada pengetahuan mas Muxlimo dan sahabat blogger yang lain beberapa bulan lalu.

Saya merahsiakan kerana ini pemergian jauh dan tidak mahu dirasai kehilangan atau dikenangkan..hehehe, maaf ya. Saya menghargai apa yang mas Muxlimo rasakan ketika itu. Saya jadi terharu dan berterima kasih kerana ada sahabat yang perihatin tentang hal ini. Itulah baiknya silaturahmi di antara umat Islam yang bersaudara.

Alhamdulillah, ternyata banyak hikmah disebalik apa yang berlaku dari segala kejadian yang Allah timpakan kepada kita. Hal ini akan mendewasakan kita untuk selalu tabah dan bersiap siaga menerima apa sahaja tribulasi yang melanda. Maka, jadikan Allah sebagai sumber segala harapan agar menjadi manusia yang kuat dan tidak lemah.

Terima kasih atas kongsian pendek tetapi bermakna untuk kita hayati akan kebesaran Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Pasti ada cahaya kegembiraan setelah berada dalam derbang sedih kegelapan.

Salam hangat selalu dari saya. :D

Siti Fatimah Ahmad
Sarikei, Sarawak.

MUX SPARROW mengatakan...

Alaikumsalam w rahmatullahi w barakatuh, Mbak Fatimah yang anggun selalu :) Memang salah satu ujian yang termasuk berat bagi kita, bahkan bagi Rasulullah Saw. sendiri adalah keterpisahan dengan orang-orang yang dicintai.ya..

Itu juga mungkin sebabnya di QUran ada disebutkan juga bahwa anak-istri (suami) termasuk juga ujian bagi setiap insan. Ujian kekekalan hati hanya kepada Allah.

Meskipun saya sadari bahwa cinta bertawaf antara kita-orang2 tercinta-dan Allah, tetap saja sulit menjalani jika kita tak lagi bisa bersama orang-orang tercinta kita. Memang Allah itu Maha Pencemburu, kita lihat sejarah Ibrahim a.s. yang "dipisahkan" dari Ismail a.s., Nabi Yakub a.s. dipisahkan dari Yusuf a.s., bahkan Muhammad Saw juga dipisahkan dari Siti Khadijah r.a., dengan Abu Muthalib, bahkan dengan anak-anak lelaki beliau.

Tapi kita yakin, segala sesuatu dari Allah itu mestinya yang terbaik untuk kita ya.. :25:

Makasih atas kunjungan dan kongsian dalam diskusi ini. Semoga Allah merahmati Mbak dan keluarga di Sarawak sana. Aamiin.

Salam terlebih hangat dari Penunggu Sarang, hehe :25:

Unknown mengatakan...

saha anu duda :10:

MUX SPARROW mengatakan...

Dude, sanes duda!! koplaaaxxx! ngerakeuuuuuuuuuuuuuuuunnn!!! :c: kacing calang siahhh :9:
*kowowot! :11: :24: :g:

Unknown mengatakan...

:23; eta duda duda duda wae. nyindir wae ikh :24: geregeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeut

MUX SPARROW mengatakan...

wakakakak teu warashhh... :17: :18:

Unknown mengatakan...

:8: dudeeeeeeeeeeeeeeeeeee. wkwkwkwkwk

MUX SPARROW mengatakan...

cacaaaaaaaaaaaaaaaaggggg!! :24: :3:

Unknown mengatakan...

wkwkwk ti maghrib ulin di blog si akang mux.... ternyata asa nostagia! wkwkwk

btw cara pasang yotube di komentar teh kumaha? test link ah

http://www.youtube.com/watch?v=7xr82RHyCj8

kaze kate mengatakan...

eh gening malah aya layar di balik layar wkwkwk

MUX SPARROW mengatakan...

astagfirullah... wkwkwkw :c: kunaun eta si ababil kadon ngacak-ngacak lapak Cep Brad Pitt B-) ih..

copas link youtube na we langsung atuh.. conto:
http://vimeo.com/54386002 :19:

MUX SPARROW mengatakan...

eh.... :g:
http://player.vimeo.com/video/54386002

MUX SPARROW mengatakan...

ieu ketang :19: :3:
http://youtu.be/OTDuNqof990

 

Barangsiapa menghendaki kebaikan bagi dirinya, niscaya dia mengambil jalan kepada Tuhannya. (Q.S. Al-Insan:29)

Copyright © Pusaka Madinah| Peta Situs | Designed by Templateism